"Ur-Sprung", limmade glasskärvor, ca. 1,50m i diameter, 2005

Processbilder från arbetet i Berlin 2005

"Ur-sand II", sand, akryl på fototryck, 29,5x41,5 cm, 2005

"Kroppssanddjur", sand på fototryck, 21x29,7 cm, 2005

"Ur-form", återgång till naturen efter projektet, 2005

"Ur-Sprung", negativ av en nattfotografering, 2005

Konstnärsymposium 2005 Berlin

Sex konstnärer från Tyskland och Sverige möttes i Glashütte/Baruth, ca. 50km utanför Berlin sommaren 2005, för att arbeta under tre veckor med tema "Arbeitsort". Glashütte var fram till 1986 en stor glashytta som tillverkade Damejeanner, stora, korthalsade, ballongformade glasflaska ofta omgiven av ett skyddande hölje, exempelvis korgflätning. Dessa exporterades till Kina under DDR-tiden. Arbetet på fabriken var oerhört hård, många dog i tidig ålder i lungemfysen då allt arbete utfördes manuellt och arbetsförhållanden var usla.

Vi bodde på området och fick under det första dagarna upptäcka och leva oss in i den kusliga, dock inspirerande, miljön. I slagghögarna runtomkring fann jag många glasskärvor som var och en förmedlade en historia. Jag ville få ihop ett stycke historia genom att sätta ihop dessa igen, så att jag förde dessa vackra skärvor tillbaka till sitt "Ur-sprung".

Hela objektet placerade jag vid ett gammalt järnvägsräls som förband, förr i tiden, hytttan med packladan. Också det med tanke på hur många tusen av dessa flaskor som lämnade fabriken på den vägen.

Hela symposiets mål var att uppmärksamma arbetsorten, beskriva dess historia och öden, och det mynnade ut i en vandringsutställning som visades i tre gallerier i och runt Berlin.

"Ur-Sprung", limmade glasskärvor, ca. 1,50m i diameter, 2005

"Guds öga", sand på fototryck, 21x29,7 cm, 2005

"Blom-ande", sand, akryl, bläck, collage på papper, 61x77 cm, 2005

"Ur-sand III", sand, akryl på fototryck, 29,5x41,5 cm, 2005